Հայերեն | На русском | In English

Մենյու
Խորագրեր
ԱՌԱՋՆՈՐԴ ԼԻՆԵԼՈՒ ԳԱՂՏՆԻՔԸ
ԱՌԱՋՆՈՐԴ ԼԻՆԵԼՈՒ ԳԱՂՏՆԻՔԸ

Դոկտոր Արփի Բալյանի դասընթացը ռազմական ինստիտուտում

Հայաստանի Ամերիկյան համալսարանի Հատուկ դասընթացների բաժնի տնօրեն, դոկտոր Արփի Բալյանը արդեն մի քանի շաբաթ ՍԿՈԲ կենտրոնի ունկնդիրների համար իրականացնում է առաջնորդության եւ կառավարման վերաբերյալ հատուկ դասընթացներ: Փորձագետի ներգրավվածությունը ռազմական ուսուցման գործընթացում իրականություն է դարձել ՀՀ պաշտպանության նախարարության հետ համագործակցությունը խթանելու եւ զարգացնելու նպատակով Հայաստանի Ամերիկյան համալսարանի ղեկավարության հետ մի շարք հանդիպումների արդյունքում ձեռք բերված պայմանավորվածությունների շրջանակներում:

Դասընթացներից մեկին մասնակցեցինք նաեւ մենք: Թեման` Առաջնորդությունը բանակում: «Այդ դասը նվիրված է սեփական ոճը որոշելուն և առաջնորդության սկզբունքների սեփական համակարգը ստեղծելուն: Դասընթացի հիմնական պահանջներից է, որ պատկերացնեք ձեր ներկայիս ոճը, մշակեք առաջնորդության սկզբունքների ձեր համակարգը և մտածեք այդ համակարգը կիրառելու և ձեր ապագան ձևավորելու մասին, ապա կազմեք զարգացման ծրագիր, որը ձեզ կօգնի հասնելու այդ ոճին: Դասի նպատակն է ձեզ ավելի լավ պատկերացում տալ սեփական ոճի բաղադրիչների և առաջնորդության սկզբունքների սեփական համակարգի մասին»,-նշեց Արփի Բալյանն ու սլայդների միջոցով ներկայացրեց առաջնորդության ոճերը և գաղափարական ուղղությունները: Ըստ փորձագետի`յուրաքանչյուր առաջնորդ հաղորդակցվում է իր ուրույն եղանակով, որը հիմնված է մի շարք գործոնների վրա, ներառյալ` անհատականությունը, անձնական օրինակը, փորձը, կրթությունը, պատրաստվածությունը և իրավիճակը, յուրաքանչյուր հետևող նույնպես ունի առաջնորդին արձագանքելու կամ պատասխանելու իր անզուգական եղանակը. «Առաջնորդները պետք է մշտապես աշխատեն զարգացնել իրենց կարողությունները` միաժամանակ ավելի լավ հասկանալով իրենց հետևողներին, որոնք հաճախ ստիպված են լինում հարմարվել առաջնորդելու այնպիսի ոճի, որն իրենց բոլորովին հարմար չէ»: Քննարկման ընթացքում դիտարկվեցին մարդկանց առաջնորդելու մի քանի հիմնական մոտեցումներ:

Առաջնորդության ոճերը

Ավտորիտար ոճ

♦ Ավտորիտար կամ ավտոկրատ ոճը սահմանում է հստակ ակնկալիքներ, թե ինչ է պետք իրականացնել, երբ է պետք այդ անել և ինչպես է պետք անել:

♦ Քանի որ ավտորիտար առաջնորդները որոշում կայացնում են խմբից անկախ, սովորաբար կա հստակ տարանջատում առաջնորդի և հետևողների միջև:

♦ Ավտոկրատ առաջնորդներին կարելի է համարել կառավարող, տիրական և բռնակալական` այս ոճը չարաշահելու դեպքում:

Ժողովրդավարական ոճ

♦ Ժողովրդավար առաջնորդները խրախուսում են խմբի ներդրումը, նրանք սովորաբար իրենց են պահում վերջնական խոսքը որոշումների կայացման ժամանակ:

♦ Այս կերպ առաջնորդվող խմբի անդամներն իրենց ավելի ներգրավված են զգում որոշումների կայացման գործընթացում և սովորաբար ավելի ստեղծագործ ու շահադրդված են:

♦ Թեև նրանց ներդրումն ավելի բարձր է որակով, այս խմբի անդամները կարող են նվազ արտադրողական լինել, քան ավտորիտար ոճով առաջնորդվողները:

Չմիջամտելու ոճը

♦ Չմիջամտելով առաջնորդելու ոճն ավելի հարմար է այն իրավիճակներում, երբ խմբի անդամները ունակ են և ցանկանում են աշխատել անկախ: Սա կիրառելի չէ զինվորականության պարագայում:

♦ Անկախ աշխատելու հնարավորություն չունենալու դեպքում այս խմբի անդամները հնարավոր է լինեն նվազ արտադրողական և ավելի մեծ պահանջներ ներկայացնեն առաջնորդին:

Հաջորդ փուլում Արփի Բալյանը ներկայացրեց առաջնորդի հատկանշական գծերը` ֆիզիկական և կենսական մեծ ուժ, խելք և գործելուն ուղղված դատողություն, պատասխանատվությունն ընդունելու պատրաստակամություն, խնդիրն իրագործելու կարողություն, հետևողներին ու նրանց կարիքների ըմբռնում, մարդկանց հետ գործ ունենալու հմտություն, նվաճումներ ձեռք բերելու անհրաժեշտություն, մարդկանց մեջ շահադրդում առաջ բերելու ունակություն, խիզախություն և հաստատակամություն, արժանահավատություն, վճռականություն, ինքնավստահություն և համարձակություն, հարմարվելու ունակություն, ճկունություն:

Հրամանատարի դերը

Հասկանալ

♦ Հրամանատարները ծրագրում և իրականացնում են զորամասի վարժանքը և առաջնորդների աճեցումը, ինչը նրանք անում են գործողությունների ընթացքում:

♦ Հրամանատարը հասկանում է բարձրագույն հրամանատարության նպատակը և դրա արձագանքները, քանի որ այդ նպատակով են պայմանավորված խմբային առաջադրանքները, որ զորամասը պետք է կարողանա կատարել:

♦ Հասկանալ նաև նշանակում է, որ հրամանատարը պետք է լավատեղյակ լինի այն միջավայրին, որտեղ զորամասը պետք է վերջին հաշվով գործի, որպեսզի ավելի լավ այն վերարտադրի վարժանքի ժամանակ:

Մտովի պատկերացնել

♦ Հրամանատարները մտովի պատկերացնում են և՛ վարժանքի վերջնանպատակը, և՛ այն միջոցառումները, որ իրենք կիրառելու են այդ վերջնանպատակին հասնելու համար:

♦ Հասկանալով այն գլխավոր խմբային առաջադրանքները, որոնք զորամասը պետք է կատարի վարժանքի ժամանակ, պատրաստվածության ներկա աստիճանը և ավագ հրամանատարության խորհուրդները, հրամանատարը մտովի պատկերացնում է վարժանքի միջոցառումների հերթականությունը, որոնք սիստեմատիկաբար զորամասը կհասցնեն առաջադրանքների մեջ վարպետության ցանկալի աստիճանին:

Նկարագրել

♦ Ծրագիրը մտովի պատկերացնելուց հետո հրամանատարները այն նկարագրում են իրենց շտաբին և ստորադասներին:

♦ Ծրագիրը նկարագրելը նպաստում է, որ բոլորը նույն կերպ պատկերացնեն այն առաջադրանքները, որոնցում վարպետության հասնելու համար զորամասը կատարելու է վարժանքը, օպերատիվ միջավայրը, որը վերարտադրվելու է, ապա և օպերատիվ մոտեցումը, որում զորամասը վարպետության է հասնելու վարժանքի միջոցով: Այս նկարագրությունը ստանում է ծրագրի տեսք:

Ուղղություն տալ կամ ղեկավարել

♦ Հրամանատարները և մյուս առաջնորդները վերահսկում և ճշգրտում են զորամասի վարժանքի ծրագրի կատարումը: Վարժանքի ծրագրի կատարման ընթացքում հրամանատարները կայացնում են որոշումներ և ուղղորդում են` ապահովելու վարժանքի վերջնանպատակի իրականացումը:

♦ Հրամանատարները ուղղություն են տալիս վարժանքին:

– Անձամբ դիտելով վարժանքը,

– Մասնակցելով վարժանքին առնչվող ժողովներին,

– Ճշգրտելով ծրագիրն ու ռեսուրսները ըստ անհրաժեշտության:

Առաջնորդել

♦ Հրամանատարներն առաջնորդում են իրենց օրինակով և վարժանքի ամբողջ ընթացքում իրենց անձնական ներկայությամբ: Նրանց օրինակը և ներկայությունը ազդում են վարժանքի վրա` տալով նպատակ, ուղղություն և շահադրդում զորամասին և ենթականերին: Քանի որ հրամանատարները զորամասի վարժանքի նպատակի փորձագետներ են, նրանք կարդում և պատկերացնում են գործողությունները, վարժանքը և առաջնորդների աճեցման սկզբունքների համակարգը:

Գնահատել

♦ Զորամասի վարժանքի ընթացքում հրամանատարը շարունակաբար գնահատում է ոչ միայն էական անհրաժեշտության առաջադրանքների ցանկը և գլխավոր խմբային առաջադրանքները, որոնք զորամասը պետք է կատարի, այլ նաև զորամասը և դրա ստորադաս առաջնորդներին իրենց վարժանքի պահին:

Մասնակիցները յուրաքանչյուր կետը հանգամանորեն քննարկում էին: Դասընթացը փորձի փոխանակման հարթակի էր վերածվում, որը հմտորեն ղեկավարում էր Արփի Բալյանը. «Սպաները հաճախ հետս վիճում են, սա շատ առողջ գործընթաց է եւ նշանակում է, որ նրանք փորձ եւ գիտելիքներ ունեն: Նրանցից շատերը ունեն ղեկավարելու ունակություն, բայց պետք է հասկանալ, որ ոչ բոլորը կարող են եւ պետք է առաջնորդ լինեն: Նրանք մտածում են, որ եթե սպա են, ուրեմն առաջնորդ են, բայց միգուցե ղեկավար են, այսինքն` նրանց վստահված է խմբի կառավարում: Առաջնորդը պետք է տեսլական ունենա, իսկ ղեկավարը իրականացնում է այդ տեսլականը»:

Կապիտան Գեղամ Հովհաննիսյանը վաշտի հրամանատար է եւ նշում է, որ դասընթացը օգնում է սպաներին ավելի լավ հասկանալ սեփական անձը, մյուսներին եւ իրավիճակները. «Ծանոթանում ենք ղեկավարման բարդ գործընթացին, արծարծում ենք ռազմական գործում ղեկավարման գաղափարը` առանձնացնելով գլխավոր սկզբունքները: Քննարկում ենք ռազմական գործում ղեկավարման մարդկային կողմի գլխավոր տարրերը` վախը, գերհույզը կամ սթրեսը, արիությունը, պայքարը, միասնական ջանքերը եւ համախմբվածությունը»:

ՇՈՒՇԱՆ ՍՏԵՓԱՆՅԱՆ
Լուս.` ԱՐԵԳ ՎԱՐԴԱՆՅԱՆԻ