Հայերեն | На русском | In English

Մենյու
Խորագրեր
«ՌԱԶՄԱՐԴՅՈՒՆԱԲԵՐԱԿԱՆ ՀԱՄԱԼԻՐԻ ԶԱՐԳԱՑՈՒՄԸ ԲԱՐԵՓՈԽՈՒՄՆԵՐԻ ԳԼԽԱՎՈՐ ՈՒՂՂՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻՑ ՄԵԿՆ Է»
«ՌԱԶՄԱՐԴՅՈՒՆԱԲԵՐԱԿԱՆ ՀԱՄԱԼԻՐԻ ԶԱՐԳԱՑՈՒՄԸ ԲԱՐԵՓՈԽՈՒՄՆԵՐԻ ԳԼԽԱՎՈՐ ՈՒՂՂՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻՑ ՄԵԿՆ Է»

ՀՀ պաշտպանության նախարարի առաջին տեղակալ ԴԱՎԻԹ ՏՈՆՈՅԱՆԻ հարցազրույցը «ԱրմԻնֆո» լրատվական գործակալությանը (17.02.2012):

– Պարոն Տոնոյան, 2010 թվականին համաձայնագիր է ստորագրվել Հայաստանում հայ-ռուսական համատեղ ռազմարդյունաբերական ձեռնարկություններ ստեղծելու վերաբերյալ: Իրականացման ո՞ր փուլում է գտնվում այդ համաձայնագիրը:

– Ինչպես հասկանում եմ, Դուք նկատի ունեք Հայաստանի տարածքում սպառազինության և ռազմական տեխնիկայի վերանորոգման և տեխնիկական սպասարկման համատեղ ձեռնարկությունների և սերտիֆիկացված սերվիսային կենտրոնների ստեղծման բնագավառում համագործակցության հարցերի շուրջ փոխըմբռնման հուշագիրը` ստորագրված երկու երկրների միջև 2010 թ. օգոստոսի 20-ին ՌԴ նախագահ Դմիտրի Մեդվեդևի Հայաստան պետական այցի ընթացքում:

Վերոհիշյալ փաստաթղթի շրջանակներում հայ և ռուս մասնագետները քննարկում են Հայաստանի տարածքում վերանորոգման, տեխնիկական սպասարկման և արդիականացման տարածաշրջանային սերտիֆիկացված կենտրոնների ստեղծման հարցերը. զրահատանկային տեխնիկայի, սպառազինությունների և դրանց շարժիչների, ռուսական արտադրության ՀՕՊ միջոցների, տարբեր տեսակի ուղղաթիռների, «ՈւԱԶ» ավտոմեքենաների:

Օրակարգում է նաև «Պաշտպանական համակարգեր» Միջպետական ֆինանսա-արդյունաբերական խմբի (ՄՖԱԽ) ընդլայնման հարցը` վերջինիս կազմում Հայաստանի արդյունաբերության մի քանի ձեռնարկությունների ներառման հաշվին: «Այսօր Հայաստանում «Մետէքսիմ» ՍՊԸ և «Կամազ» ՓԲԸ հիմքի վրա արդեն ստեղծվել և գործում է «Կամազ-Արմենիա» ՓԲԸ համատեղ ձեռնարկությունը: Ինչ վերաբերում է այլ ուղղություններին, ապա այստեղ աշխատանքը դեռ շարունակվում է:

Ի դեպ, ընթացիկ տարվա մարտի 14-15-ը Երևանում տեղի կունենա Ռազմատնտեսական համագործակցության միջպետական հանձնաժողովի (ՀԱՊԿ ՌՏՀՄՀ) հայկական և ռուսական ազգային հատվածների և ՌՏՀՄՀ-ին առընթեր Գործարար խորհրդի համատեղ նիստը` Հուշագրի իրականացման ընթացքը քննարկելու, կատարված աշխատանքների միջանկյալ արդյունքներն ամփոփելու, ինչպես նաև Հայաստանի և Ռուսաստանի պաշտպանական-արդյունաբերական համալիրի ձեռնարկությունների հետագա ինտեգրման հեռանկարները քննարկելու նպատակով:

– Իրանի շուրջ իրավիճակը շարունակում է սրվել, ինչն ուղեկցվում է մարտական գործողությունների սկսման հավանականության մեծացմամբ, որոնք կներառեն ողջ տարածաշրջանը: Արդյոք քննարկումնե՞ր են անցկացվում պաշտպանության նախարարությունում, և մշակվու՞մ են այդ դեպքում գործողությունների հնարավոր սցենարներ:

– Դուք հռետորական հարց տվեցիք, այսինքն` պատասխանը հենց հարցի մեջ է: Ըստ էության, դրա համար էլ գոյություն ունի պաշտպանական գերատեսչությունը, որպեսզի հետևի առնվազն իր տարածաշրջանում ռազմաքաղաքական իրադրությանը, վերլուծություն և կանխատեսում անի: Հաշվի առնելով նոր խնդիրները` թելադրված ստեղծված իրավիճակով, մեր կողմից ինտենսիվորեն ուսումնասիրվում են տարածաշրջանում գործողությունների զարգացման հնարավոր և առավել հավանական սցենարները: Հայկական կողմն առաջին հերթին պետք է անի դիվանագիտական ճակատում իրենից կախված ամեն բան` Իրանի շուրջ առճակատման սրացումը կանխելու նպատակով: Բացի այդ, առաջին պլան են մղվում Հայաստանի անվտանգության ուժեղացման, այն սկզբունքորեն նոր մակարդակի բարձրացնելու անհրաժեշտության հարցերը: Մեր երկրի մարտունակության ապահովման կարևոր պայմաններից մեկը ուսումնական հարցերի գործնական մշակումն է` կապված հնարավոր ագրեսիային դիմագրավմանը ՀՀ զինված ուժերի և պետական կառավարման մարմինների նախապատրաստության հետ, և դա իրականացվում է պլանային զինավարժությունների ընթացքում` առավելագույնս մոտեցված ռազմաքաղաքական իրողություններին:

– Հայաստանը հաջողությամբ համագործակցում է ՆԱՏՕ-ի հետ IPAP և «Գործընկերություն հանուն խաղաղության» ծրագրերի շրջանակներում, և Ռուսաստանի հետ` ՀԱՊԿ շրջանակներում: Ձեր կարծիքով, որքա՞ն հաջող են համադրվում արևմտյան և ռուսական բանակային ստանդարտները ՀՀ զինված ուժերում` հաշվի առնելով գլոբալ աշխարհաքաղաքականությունում միտումների փոփոխությունը:

– Հայաստանը հավասարակշռված ռազմական համագործակցություն է ծավալում ինչպես Ռուսաստանի և ՀԱՊԿ-ի, այնպես էլ Հյուսիսատլանտյան դաշինքի երկրների հետ: Անշուշտ, այդ ուղղություններից յուրաքանչյուրի շրջանակներում մենք ձգտում ենք անձնակազմերի միջև փոխգործակցության կարողության ձեռքբերման, ինչպես նաև սպառազինության և ռազմական տեխնիկայի ոլորտում օպերատիվ համատեղելիության: Ինչ վերաբերում է արևմտյան և ռուսական ռազմական ստանդարտների համադրմանը, ապա կարող եմ հավաստիացնել, որ դրանց տարբերությունն այնքան էլ մեծ չէ, ինչպես թվում է առաջին հայացքից, և արհեստավարժ ռազմական մասնագետներն ի վիճակի են այդ երկու համակարգերի համատեղելի տարրեր հայտնաբերել:

Գաղտնիք չէ, որ Հայաստանը չի տիրապետում ո՛չ լայնարձակ տարածքի, ո՛չ մարդկային մեծ ռեսուրսների, ո՛չ հզոր արդյունաբերական և տեխնոլոգիական բազայի, ո՛չ հսկայական ֆինանսական հնարավորությունների, որպեսզի կուրորեն պատճենի այս կամ այն երկրի կամ ռազմական կազմակերպության ռազմական ստանդարտները: Հետևաբար, մենք ձգտում ենք օգտագործել ռազմարվեստի, ռազմական կրթության և ուսուցման, մարտական և օպերատիվ նախապատրաստության լավագույն գաղափարները և մտահղացումները, որոնք գոյություն ունեն ինչպես Ռուսաստանում, այնպես էլ ՆԱՏՕ-ի երկրներում` համադրելով դրանք ՀՀ զինված ուժերում, առավելագույնս մոտեցնելով մեր իրողություններին:

Գլոբալ աշխարհաքաղաքականությունում միտումների առնչությամբ ասեմ, որ այժմ բոլորի շուրթերից հնչող «գլոբալիզացիա» բառը լիովին կիրառելի է նաև ռազմական ոլորտում. տեխնոլոգիաների զարգացման և տեղեկատվական հոսքի ներկայիս պայմաններում այս կամ այն երկրում ցանկացած կառուցողական լուծում և նորարարություն վաղ թե ուշ փոխառվում է նաև այլ երկրների կողմից: Որպես օրինակ` կարող եմ նշել Ռուսաստանում արհեստավարժ սերժանտական կազմի բարեփոխումները, երբ օգտագործվել են ՆԱՏՕ-ի երկրների առաջատար գաղափարները կամ Միացյալ Նահանգների կողմից աֆղանական կառավարական բանակի կարիքների համար ռուսական Մի-17 ուղղաթիռների գնումը, որոնք հոյակապ դրսևորել են իրենց նման պայմաններում շահագործման ժամանակ:

– Վերջերս Չինաստանի հետ ռազմատեխնիկական համագործակցության վերաբերյալ համաձայնագիր ստորագրվեց: Ի՞նչ բնագավառներ է շոշափում այդ համագործակցությունը` հաշվի առնելով Հայաստանի կողմից չինական սպառազինություն գնելու վերաբերյալ տեղեկատվությունը:

– Ոչ ոքի համար գաղտնիք չէ, որ Չինաստանը մեծ հեղինակություն է վայելում սպառազինության և ռազմական տեխնիկայի համաշխարհային շուկայում: Ռազմատեխնիկական համագործակցության ոլորտում գլխավոր չափանիշը «գին-որակ» սկզբունքն է, իսկ ինչ վերաբերում է չինական սպառազինությանը, ապա այն հետ չի մնում արևմտյանից, իսկ հաճախ նաև հուսալիության, արդյունավետության և մարտական հզորության որոշ ցուցանիշներով առաջ անցնում նրանցից: Եվ դա այն դեպքում, երբ գներն զգալիորեն ցածր են մնում համաշխարհային գներից: Բացի այդ, պետք չէ մոռանալ, որ 2004 թվականից սկսած`Չինաստանը պարբերաբար անհատույց ռազմատեխնիկական օգնություն է ցուցաբերում Հայաստանին, ինչը շատ արժեքավոր է մեզ համար:

– Բանակաշինությունը ենթադրում է զինված ուժերի մշտական արդիականացում և նոր տեխնոլոգիաների ու մեթոդաբանության ներդրում: Ի՞նչ առաջընթաց ունի պաշտպանության նախարարությունն այդ ուղղությամբ:

– Անշուշտ, զինված ուժերի մշտական արդիականացումը ռազմաշինության կարևոր տարրերից մեկն է, ընթացիկ և հետագա մարտահրավերներին համարժեք արձագանքելու միակ հնարավորությունը: Արդիականացումն իրականացվում է երկու` միմյանց փոխլրացնող ուղղությամբ: Առաջինը մեր դաշնակիցների և գործընկերների հետ համագործակցությունն է, արդիականացման երկրորդ բաղադրիչը կենտրոնացված է անցած տարի գործի դրված «Հայաստանի ԶՈւ զարգացման ծրագրի» վրա: Ծրագիրը նախատեսում է պաշտպանության բոլոր ոլորտներում մասշտաբային բարեփոխումներ` նպատակաուղղված մեր զինված ուժերի արդյունավետության զգալի բարձրացմանը, նորարարական լուծումների կիրառմամբ, երբ միևնույն արդյունքը ձեռք է բերվում պակաս ծախսերի գնով: Բարեփոխումների գլխավոր ուղղություններից մեկը Հայաստանի ռազմարդյունաբերական համալիրի զարգացումն է: Այստեղ մենք ձգտում ենք դաշնակիցների և գործընկերների հետ սերտ փոխգործակցությամբ սեփական մասնագետների առաջատար փորձի հաշվին ստեղծել արդյունաբերական ներուժ, որը կարող է ապահովել առավելագույն ինքնաբավություն հայկական բանակի սպառազինությունների և ռազմական տեխնիկայի կարիքների ապահովման հարցում:

– Ղարաբաղյան հակամարտության կարգավորմանն ուղղված ջանքերին զուգահեռ Ռուսաստանը բավականին հաջող զբաղվում է Ադրբեջանին զենքի մատակարարումներով: Արդյոք ՀԱՊԿ գծով Հայաստանի դաշնակիցների գործողությունները համաձայնեցվո՞ւմ են Երևանի հետ:

– Սպառազինության ցանկացած մատակարարում Ռուսաստանն իրականացնում է` բացառապես արտահանման վերահսկողությանն առնչվող իր ներքին օրենսդրության համաձայն: Նույն կերպ են վարվում նաև ՀԱՊԿ գծով մեր դաշնակիցները, Դուք միանգամայն ճիշտ նշեցիք, որ Ռուսաստանը, հանդիսանալով ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահ, ղարաբաղյան հիմնախնդրի կարգավորմանն ուղղված մեծ ջանք է գործադրում, և քաջատեղյակ է Հարավային Կովկասի տարածաշրջանի ռազմաքաղաքական իրավիճակին:

Բայցի այդ, պետք չէ մոռանալ, որ Հայաստանի տարածքում է գտնվում ռուսական ռազմակայանը, ինչը միշտ պայմանավորված է եղել մեր պետությունների ռազմաքաղաքական շահերով: Համաձայն նորացված պայմանագրա-իրավական դաշտի, ռազմակայանը, Ռուսաստանի Դաշնության շահերի պաշտպանության գործառույթներից բացի, Հայաստանի զինված ուժերի հետ միասին ապահովում է նաև Հայաստանի Հանրապետության անվտանգությունը:

– Ռազմական բյուջեի ավելացմանը զուգահեռ` Ադրբեջանը զարգացնում է սեփական պաշտպանական արդյունաբերությունը: Ի՞նչ քայլեր է ձեռնարկում ՀՀ պաշտպանության նախարարությունը սպառազինությունների պարիտետը պահպանելու համար:

– Սպառազինությունների պարիտետի պահպանման համար մեր երկիրը նաև ակտիվ ռազմատեխնիկական համագործակցություն է ծավալում, ամենից առաջ` Ռուսաստանի Դաշնության, Բելառուսի Հանրապետության և այլ երկրների հետ, բազմակողմ ձևաչափով` Հավաքական անվտանգության պայմանագրի կազմակերպության շրջանակներում, ինչը մեր պետության արտաքին քաղաքական և արտաքին տնտեսական գործունեության անքակտելի մասն է կազմում: Այսօր գոյություն ունեցող օրենսդրությունը թույլ է տալիս սպառազինության և ռազմական տեխնիկայի մատակարարումներ իրականացնել ՀԱՊԿ երկրներ` արտոնյալ պայմաններով կամ անհատույց հիմունքով:

Միաժամանակ, ինչպես արդեն ասել եմ, Հայաստանում կատարվել են ռազմական տեխնոլոգիաների նմուշների բազմաթիվ մշակումներ պաշտպանության նախարարության կարիքների համար, որոնցից շատերն արտադրվում են սերիայով, ներդրվել կամ շահագործվում են զորքերում: Հայկական որոշ մշակումներ ներկայացվել են սպառազինության և ռազմական տեխնիկայի միջազգային ցուցահանդեսներում:

Չեմ ցանկանում մեր հարցազրույցն օգտագործել որպես գովազդ, սակայն Հայաստանում կատարված առավել հետաքրքիր որոշ մշակումներ մենք կարող ենք նույնիսկ օգտագործման նպատակով խորհուրդ տալ մեր դաշնակիցներին ու գործընկերներին:

Հարցազրույցը վարեց ԱՇՈՏ ՍԱՖԱՐՅԱՆԸ